Subscribe:

Friday 14 December 2012

Arigato Kozaimas.... :)


Masakan Jepun

Negara Jepun terkenal sebagai negara matahari terbit. Negara ini merupakan negara contoh bagi negara maju dan berteknologi. Namun begitu, negara ini juga terkenal dari segi masakannya. Terdapat pendapat yang menyatakan bahawa penduduk di Negara ini suka makan makanan yang mentah.  Istilah moden "masakan Jepun" nihon ryōri, atau washoku, bermakna makanan Jepun gaya tradisional, sama seperti sebelum berakhirnya pengasingan warga negara pada 1868.
Masakan Jepun dikenali kerana penekanan pada makanan bermusim shun. Masakan Jepun telah dibangunkan sepanjang zaman akibat perubahan politik dan sosial yang banyak. Masakan akhirnya berubah dengan munculnya zaman Medieval yang diiringi dengan elitisme dengan usia pemerintahan shogun.
Sejarah Masakan Jepun
Sebelum perubahan era moden, masakan dipengaruhi oleh zaman Heian dan Kamakura. Masakan Jepun menggabungkan makanan ruji seperti nasi atau mi. Ianya juga dihidangkan  dengan sup dan okazu. Ianya merupakan hidangan yang dibuat dari ikan, daging, sayur-sayuran, tauhu dan sebagainya. Ia berfungsi untuk menambah perisa kepada makanan ruji. Biasanya ia  berperisa seperti dashi, miso, dan kicap dan biasanya rendah dalam lemak dan tinggi dalam garam.Hidangan standard terdiri daripada tiga okazu dan dipanggil ichijū-. Teknik memasak yang berbeza digunakan untuk setiap okazu; ianya dimasak mentah (sashimi), panggang, celur, kukus, atau goreng. Mi adalah satu bahan asas penting dalam masakan Jepun dan biasanya digunakan sebagai alternatif kepada hidangan yang berasaskan beras. Soba  atau mi nipis, grayish dan Udon  adalah mi utama tradisional dan dihidangkan panas atau sejuk dengan dashi perasa soya.

                                                                                                                           Diperhangatkan Oleh,
                                                                                                                               @m@r @syr@f

0 comments:

Post a Comment