Subscribe:

Thursday 4 October 2012

~Kenali MassMasthurah~


Hai kawan-kawan..
Jom singgah ke blog "EAST STYLE" ilham 3 sekawan..~ amar, mass & mimi ~


Assalamualaikum W.B.T, Salam Sejahtera dan Salam Perkenalan....

Tatkala orang lain dibuai mimpi indah, di pagi hening sunyi sepi tanggal 26 Disember 1988 jam 2.30 pagi lahirlah seorang puteri pertama kelahiran keluarga pasangan Muhammad bin Ibrahim dan Khatijah binti Jusoh. Nama didaftarkan Masthurah binti Muhammad atau lebih dikenali "Mass", sekarang makin meningkat dewasa berumur 24 tahun seorang pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris jurusan Ijazah Sarjana Pendidikan Kemahiran Hidup.

Salam dihulur ukhwah dibina...tali persahabatan yang terbina moga kekal selamanya.

Saya merupakan anak jati kelahiran negeri Terengganu Darul Iman atau lebih dikenali Ganu kite..( na na na Ganu kite)..membuat jiwaku meronta nak balik kampung la pulak.hehe..sabar-sabar mas..2 minggu lagi nak balik raya haji..jom balik kampung semua...
Saya merupakan anak ke 2 daripada 6 orang adik beradik..Seorang yang berjiwa novel. (p/s- siapa yang nak pinjam boleh mari rumah..hehe)..tapi akhir-akhir ini kena kuarantin dulu novel..:)

Bercerita tentang makanan..saya memang gemar makan..nak bukti yang kukuh tanyalah roomate saya..hehe..Kerja saya makan saja..Tapi kalau di rumah, saya kalah bab makan..sebabnya ada orang lagi pakar bab makan..siapa lagi kalau bukan adik-adik lelaki saya..kalah kakak dia makan..mungkin lelaki memang macam 2 kot..hehe.

Makanan kegemaran saya tak lain tak bukan jeng-jeng...tomyam mak saya..sedap hingga menjilat jari..kalau kat rumah, tomyam memang wajib masak seminggu sekali..kalau balik kampung menu wajib mesti tomyam la..lama dah tak makan..yang saya nak kongsi di sini tomyam masakan mak saya tak menggunakan perencah adabi atau perencah siam..sebab 2 bagi saya sedap..rasa keaslian tomyam 2..nyum nyum..tak sabar nak balik makan..

Pengalaman memasak saya hanya kat rumah..Gurunya semestinya mak saya yang tersayang..Saya boleh la memasak tapi tak pandai la sangat..setakat yang simple boleh la.umpamanya masak sup atau makanan berlauk yang berasaskan ayam, daging, telur dan ayam sahaja..bila saya masak jurinya semestinya la adik-adik lelaki saya dan satu-satunya adik perempuan saya..kalau diorang komen apa-apa pun, saya terima dengan gembira..sebab saya gembira,makanan yang saya masak habis juga walaupun kadang-kadang tak memenuhi citarasa mereka..hehe..kerana itulah keberanian memasak saya lahir di rumah..

Saya percaya semua lagi pakar dari saya kan bab memasak..dan saya juga percaya asas kita semua boleh memasak sekarang datangnya daripada ibunda kita sendiri kan..betul tak??

Jom semua pakat kita belajar memasak dan tuntut ilmu yang lebih lagi di kelas penyediaan makanan timur..sama-samalah kita belajar dan mengharunginya di semester akhir ini..walaupun pastinya penuh berliku.  tapi ingat pengalaman yang kita dapat semestinya sangat berharga untuk dikenang dan disimpan untuk panduan waktu-waktu mendatang...

Terima kasih untuk semua yang sudi berkenalan dengan karangan saya ini..hehe..

Semoga berjumpa kembali...<<peaceeee>> love you all...:)




1 comments: